Nåd och tjänst
Gudstjänst i Stensjökyrkan
Sepuagesima, 1:a årg 2021-01-31
Beredelsetal
I dagens episteltext skriver Paulus brev till ”dem som helgats genom Jesus Kristus och kallats att vara heliga”. Han skriver inte bara till ett antal personer i staden Korint ett tiotal mil väster om Aten i Grekland. Nej, han skriver rakt igenom 2000 år av historia och tvär över ett avstånd på 260 mil och hamnar i Mölndal år 2021. Det är oss han skriver till för också vi har helgats genom Jesus Kristus och kallats att vara heliga. Heligheten kommer inte från oss utan från Jesus Kristus och ges alla oss som vill ta emot honom. Så låt oss då ge rum för honom och låta honom rensa bort det oheliga i våra liv. Låt oss be och bekänna…
GT-text - Jeremia kapitel 9, vers 23-24
Så säger Herren: Den
vise skall inte vara stolt över sin vishet,
den starke inte över sin styrka, den rike inte över sin rikedom.
Den som vill vara stolt skall vara stolt över detta: att han har insikt och kunskap om mig, om att jag, Herren, verkar i kärlek, i rätt och rättfärdighet på jorden, ty däri har jag min glädje, säger Herren.
Epistel – 1 Kor 1:1-3
Från Paulus, genom Guds vilja kallad att vara Kristi Jesu apostel, och från vår broder Sosthenes till Guds församling i Korinth, till dem som helgats genom Kristus Jesus och kallats att vara heliga tillsammans med alla dem på varje plats som åkallar vår herre Jesu Kristi namn, deras och vår herre.
Nåd och frid från Gud, vår fader, och herren Jesus Kristus.
Evangelium – Matt 20:1-16
Med himmelriket är det som när en jordägare vid dagens början gick ut för att leja arbetare till sin vingård. Han kom överens med dem om en dagspenning på en denar och sände i väg dem till vingården.
Vid tredje timmen gick han ut igen och fick se några andra stå sysslolösa på torget. Till dem sade han: ’Gå bort till vingården, ni också. Jag skall ge er skäligt betalt.’ Och de gav sig dit.
Sedan gick han ut vid sjätte timmen och vid nionde och gjorde likadant.
Vid elfte timmen gick han ut igen, och när han såg några andra stå där sade han: ’Varför står ni här hela dagen utan att arbeta?’ De svarade: ’Därför att ingen har lejt oss.’ Då sade han: ’Gå bort till vingården, ni också.’
På kvällen sade vingårdens ägare till förmannen: ’Kalla samman arbetarna och ge dem deras lön. Börja med dem som kom sist och sluta med de första.’ De som hade lejts vid elfte timmen kom fram och fick en denar var.
När sedan de första steg fram trodde de att de skulle få mer, men fick var sin denar de också. Då protesterade de och sade till ägaren: ’De där som kom sist har bara hållit på en timme, och du jämställer dem med oss som har slitit hela dagen i solhettan.’
Då sade han till en av dem: ’Min vän, jag är inte orättvis mot dig. Vi kom ju överens om en denar, ta nu vad du skall ha, och gå. Men jag vill ge den siste lika mycket som du fick. Har jag inte rätt att göra som jag vill med det som är mitt? Eller ser du med onda ögon på att jag är god?’
Så skall de sista bli först och de första sist.” Så lyder det heliga evangeliet… Lovad vare du Kristus!
Predikan
Trivs du i vingården? Har du hängt här länge? Jag ser att ni är rätt många som ligger här i skuggan och vilar. Ni verkar ha det rätt behagligt. Skönt att få vara i skuggan och slippa den där obarmhärtiga solen. Kolla de stackars vingårdsarbetarna där borta hur de sliter! Man riktigt ser hur svetten rinner längs ryggen på dom och korgarna med druvor som de bär verkar inte direkt lätta. Fy vilket tungt arbete och säkert dåligt betalt dessutom!
Men vad säger du – har du varit här sedan kl 6 i morse? Har ni allesam-mans hängt här hela dan alltså? Men varför? Är det för nöjet av att se andra jobba, eller? … Men vad säger du? Har du betalt för att vara här? … Men varför ligger du då här i skuggan? … Varför jobbar du inte som de där svettiga typerna borta i solen? … Aha, för att du får betalt ändå! Det finns alltså ingen förman, ingen vakt som ser till att ni jobbar. Så då passar ni på att ta det lugnt hela dan istället. Ja, det var ju ett bekvämt sätt att tjäna pengar men tycker du inte att du lurar vingårdsägaren på nåt sätt? … Ja, jag ser att det inte bara är du, jag ser att ni är många här i skuggan. Men vad tror du händer med vingården om ni tar betalt utan att arbeta – är du inte rädd för att den går i konkurs och läggs ner om ni är så många som gör som du? Då har du inget jobb att gå till nästa säsong... Nähä, det har du inte funderat på… Jag tror att jag går vidare till de som faktiskt jobbar där borta i solen. Jag är lite nyfiken på vad som driver dom… (förflyttning)
Hej, förlåt om jag stör för ni verkar ha fullt upp med att plocka druvor. Jag är bara lite nyfiken för jag pratade med gubbarna där borta i skuggan under trädet. De sa att man fick lön även om man inte jobbade så därför undrar jag varför du sliter här i solen när du kunde ta det lugnt i skuggan och ändå få full lön? … Va, visste du inte det? Jo, det är säkert – de har tydligen inga
vakter eller förmän på plats idag så du kan lata dig så mycket du vill där borta i skuggan med de andra och ändå få betalt!... Vad sa du? Om jag är säker? Jo, jag är rätt säker för jag ser ju hur de ligger där borta och ingen verkar bry sig. .. Jaha, så då lägger du också ner arbetet och går bort till de andra… Ja, jag förstår – för dig är lönen det enda som betyder nåt och om du ändå får betalt så ser du ingen anledning att jobba. OK, ha det så bra där borta i skuggan (förflyttning)
Hej, hörde inte du också att man får betalt även om man inte arbetar eftersom de inte har några förmän på plats. Jaha men varför fortsätter du då att jobba så hårt här ute i solen? Ok, jag förstår… du mår bra av att arbeta och du är så förtjust i vingården så du vill att den ska vara välskött och finnas kvar länge. Vad sa du? .. Jaha, du har alltså smakat på vinet härifrån och vet att det smakar alldeles underbart. Du känner en stolthet i att få vara med och tillverka det. Jaha. Men vad sa du – råkar du känna vingårdsäga-ren också? Så du ser inte honom som nån som profiterar på ditt arbete utan du ser honom som en vän alltså.
Ja, nu vandrar jag ut ur vingården för nu har vi pratat med tre olika arbetare där. Två som arbetar bara för att de får lön och inte ser nåt värde i själva arbetet och så i slutet en arbetare som verkade mer intresserad av själva vingården än av lönen. Om då vingården symboliserar våra liv här på jorden och lönen är himmelriket, ett liv hemma hos Gud efter döden. Om då det verkligen är som det sas här att alla får lön oavsett om man arbetar eller inte, skulle du då arbeta i vingården eller skulle du göra som de som slappade i skuggan hela dagen?
Ja, vad är det som driver oss i vårt kristna liv?. Är det tanken på en belöning där framme på andra sidan döden eller är det som det var för den siste arbetaren jag pratade med. Han som älskade vingården och ville göra den så fin som möjligt. Han som ville njuta av vinet och känna stolthet i att han varit med och producerat det. Han som var personlig vän med vingårdsägaren och aldrig skulle komma på tanken att lura honom. För honom var ju vingården ett gemensamt projekt för honom och vingårds-ägaren. Han kände sig delaktig och kände därför ett ansvar för vingården.
Vingården som Jesus berättade om var nog inte riktigt som den jag beskrev. För i evangeliet arbetade ju ändå alla för sin lön, det vara bara det att alla fick samma lön oavsett hur mycket man hade arbetat. I vingården jag beskrev fanns inga vakter och därför kunde man lata sig hela dan och ändå få full betalning. Den skulle kunna vara en beskrivning av det som den tyske teologen Dietrich Bonhoeffer kallade ”Den billiga nåden” – nåden som självklar rättighet, nåden som säger att Gud förlåter och därför behöver du inte bry dig om hur du lever. Bonhoeffer menade att den billiga nåden inte existerar utan den enda nåd som finns är en extremt dyrköpt nåd som Jesus fick betala med sitt liv för att ge oss och den nåden kan vi aldrig se som nån självklar rättighet som vräks ut över oss i obegränsade mängder.
I så fall finns det skäl att varna för den bekväma kravlösa tillvaron där under skuggan i vingården, särskilt som Jesus säger så här i Bergspredikan där vi inte längre liknas vid vingårdsarbetare utan vid träd:
Varje träd som inte bär bra frukt huggs ner och kastas i elden. På deras frukt skall ni alltså känna igen dem. Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmel-
riket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja. (Matt 7:19-21)
Men även om det verkligen skulle vara så, vilket jag hoppas, att nåden, hur dyrköpt den än är, verkligen räcker till alla, också till dem som slappar i skuggan. Även om det skulle vara så att ALLA verkligen kommer till himlen så finns det ingen anledning att slösa bort jordelivet på oväsentlig-heter när det faktiskt är möjligt att ta del av himmelriket redan här och nu. För precis så är det! Och den tredje vingårdsarbetaren vittnade om det. Han älskade vingården, han älskade vinet från den och han älskade vingårdsäga-ren som i hans ögon inte var någon främmande arbetsköpare utan en nära vän. Jesus vill inte bara vara den som inkasserar vår skörd utan Jesus vill vara vår vän och hur skulle vi då kunna göra annat än att älska den skapelse som han älskar. Och därmed göra allt vi kan för att den ska skyddas och bevaras för allt ont. Vingården är inte bara hans. Vingården är också vår – vi är verkliga delägare så låt oss då bryta upp från skuggan och gå ut i solen och dra vårt strå till stacken oavsett hur det blir med lönen. Och om det kommer dagar då vi bara orkar arbeta en enda timme … ja, då vet vi att i Guds ögon är den timmen värd lika mycket som ett helt dagsverke! AMEN
Senaste kommentaren
Kära läsare av sidans predikningar. Jag vill bara göra er uppmärksam på att numera är det Anna Sophia Bonde som står för predikoskrivandet.
OK, då är jag med Dig.
... vi avvisar varje rörelse utanför den aktuella och allt trängre åsiktskorridoren. Eller med bilden från predikan: jag vill hellre vara en fri ren än en inlåst ko!
Hej Georg
Kul att du läst predikan! Nu handlade ju den aktuella passagen om den största fara som kyrkan är utsatt för och jag menar att det är att vi blir så rädda för att tappa kontrollen så att ....